Jak technicky vznikala kniha "Létání na Královédvorsku"
Mnohý čtenář si koupí
knihu, ale ani jej nenapadne přemýšlet nad tím, jak a jakým způsobem vlastně ta kniha byla vyrobena? Co vše muselo
být uděláno, aby mohl držet svázanou knihu v rukou? V následujícím článku si uvedeme, co vše stojí za tím, aby konkrétně tato kniha mohla vzniknout a čtenář si ji mohl náležitě užít.
Na počátku bylo tiskové PDF, které již obsahuje
předlohu pro tisk dokonce rozloženou do jednotlivých barev. Co to znamená?
Každý tisk se realizuje pomocí 4 barev. Jejich vzájemným mícháním vznikají
barvy další. Pro účely offsetového tisku se používá tzv. CMYK (Cyan-azurová,
Magenta-purpurová, Yellow-žlutá a K-černá). Princip skládání barev
je popsán v následujícím videu:
V praxi se to projeví postupným tiskem
jednotlivých barevných složek na totéž místo. Složením všech čtyř (na obrázku zleva do prava a shora dolů) vznikne
barevný obraz. Jeho postupná změna je v pravém sloupci.
Osvit
Efektu skládání barev využívá i offset. Podobně jako v našem příkladu se
každá strana budoucí knihy rozloží do 4 složek, tj. C, M, Y a K. Každá taková složka se musí
vyleptat na tiskovou desku. To se děje v osvitové jednotce:
Zde se provede expozice na hliníkovou desku,
která je opatřena fotocitlivou vrstvou (modrá barva)
a pak se následně snímek vyvolá.
Vzniklý reliéf je pozitiv budoucí stránky a dá
se i přečíst.
Tisková deska je pak připravena k založení do
zásobníku tiskového stroje.
Tiskový arch pro další dávku obsluha zasune do
zásobníku u každé jednotky. Výměna tiskových archů
probíhá automaticky ve všech 8 jednotkách a trvá 70 -120 sekund včetně mytí
tiskových válců. Znamená to, že za minutku až dvě můžete pokračovat s další tiskovou dávkou. To si nestačíte ani kafe udělat.
Tiskový stroj
Tisk
knižního bloku probíhá v hale veliké jako supermarket. Již jsme si vysvětlili,
že se tiskne čtyřmi barvami, tj. je třeba 4 jednotek (stojanů) - pro každou barvu
jedna (CMYK). Tiskne se na formát B1 oboustranně, tj. 8 stran A4 z jedné a 8
stran A4 z druhé strany listu.
Naše kniha byla tištěna na stroji KOMORI
LITHRONE G40P H-UV (má 8 barev s obracecím zařízením). Proč tolik barev? Inu
proto, že namísto dvou průchodů papíru strojem, je zde na počátku čistý papír,
na prvních 4 jednotkách se potiskne plnobarevně z jedné strany pak se list
papíru přímo ve stroji obrátí a potiskne plnobarevně na zbývajících jednotkách
po straně druhé. Vše při jednom průchodu papíru strojem. Za jeden čas zvládne dvojnásobek práce. Navíc to ušetří čas na manipulaci s polotovarem a chyby ze
strany obsluhy (např. obráceně umístěný blok potištěného papíru, apod.).
Stroj samotný vypadá jako osmihlavá saň, která
chrlí výtisky v perfektní kvalitě v našem případě to bylo rychlostí 9.000 listů
za hodinu (ale umí i 15.000). Spolyká na třicet listů papíru formátu B1, než
ten první na druhé straně stroje "vyplivne" potištěný. Tak velké má
útroby.
Samotný
podavač papíru je technická vychytávka. Namísto aby tiskař novou paletu papíru
musel přerovnávat a papír ručně provzdušňovat, jen prostě otevře paletu, přisune ji k
podavači stroje a ten udělá všechnu tu dřinu za něj. Provzdušní jednotlivé listy,
srovná do osy a zajistí, že vždy jen jeden bude vybrán a posunut dále do stroje
rychlostí až 5 listů B1 za sekundu. Žádná "papírová marmeláda" (paper
jam), jak to známe z kopírek.
Tiskárna HRG byla první v ČR, která instalovala
tento stroj pro archový ofsetový tisk s H-UV technologií. Zde je - pro zajímavost - zrychlený
záznam instalace tohoto tiskového stroje.
Stroj je vybaven skenovací jednotkou, která
sejme barevnost výtisku a je schopna učinit přenastavení tiskových válců přímo
během tisku tak, aby výsledek byl optimální. Při náběhu nové dávky většinou
stačí několik listů a je seřízeno. To se děje automaticky.
V praxi to vypadá tak, že stroj obsluhuje jeden tiskař a k ruce má pomocnou sílu, která asistuje tiskaři u stroje, vyměňuje tiskové desky a hlídá množství barvy v barevnících (jednotkách). Tiskař (strojmistr) hlídá správný chod stroje, pasování a barevnost.
H-UV, to je další vychytávka pro zvýšení produktivity. Barva se nevytvrzuje teplem, ale UV zářením vždy, když opouští příslušnou tiskovou jednotku, tj. 8x + nakonec ještě jednou před uložením na paletu. Nedochází tedy téměř vůbec k roztažení a smrštění papíru vzhledem ke změnám teplot a vlhkosti. Pasování jednotlivých barev při tisku sedí téměř jako přibité. Listy dopadají do zásobníku oboustanně potisknuté, dobržděné (to má na starosti specielní vakuový válec) a suché. Mohou se hned dále zpracovávat.
Pro "fajnšmekry" tu máme 16ti minutovou prezentaci všech možností této mašinky:
Obálka
Obálka se tiskla hned vedle na stroji Heidelberg
Speedmaster XL-75 ANICOLOR.
Sice na první pohled méně "hlav", ale
co do výkonu, žádné "ořezávátko". Opět vysoký stupeň automatizace tiskového procesu a kontroly kvality.
Obal se pak následně laminuje na laminovačce:
Skládání
Vytištěné listy papíru následně putují do stroje, který zajistí jejich naskládání (falcování) ve třech směrech (lomech), čímž vznikne složka o 16 stranách.
Z formátu B1 tak dostaneme "větší" A4, která má některé okraje uzavřené. Ono se to potom ořízne na "čistou" A4, ale zatím je technologicky výhodnější mít ten blok pohromadě - oříznutí přijde později.
Sešívání na níťošičce
Další
výrobní operací je tzv. snášení, tj. z 21 hromad stejných výtisků se vezme vždy
po jednom, a sešije dohromady. Docela "nářez" na přesnost protože se jedná o
monotónní práci. Naštěstí je na to také "mašina":
Lepení a vázání knižního bloku a desek
- Sešité knižní bloky jsou následně opatřeny
předsádkou [1:00]
- celý hřbet se
prolepí [1:20] a nechá vytvrdnout tepelným zářením
- zpevní se hřbet [2:20]
- nechá proschnout [2:45]
- provede se
oříznutí ze třech stran [3:20]
- vloží se textilní záložka [4:00]
- ta se zastřihne [4:20]
- provede se zakulacení hřbetu [5:00]
- hřbet se zalisuje a zalepí se záložka
[5:20]
- hřbet se
opatří kapitálkem (horní a dolní zakončení hřbetu) [5:45]
- knižní blok se zavěsí do desek [6:10]
- hotové knihy se zabalí do krabic [7:10]