Splněný sen
Povoláním advokát, srdcem pilot. Tak nějak lze charakterizovat Romana Kramaříka, který v sóle a s jednomotorovým pístovým strojem, jako první Čech, obletěl Svět. Jaké byly reakce veřejnosti jsme si uvedli v minulém článku. Dnes si povíme o tom, jak jednotlivé etapy probíhaly, kudy vedly a necháme samotného Romana, aby nás provedl svou poutí dalekými kraji.
Těžko na cvičišti ...
Jelikož je Zamě tvořena povětšinou vodní plochou a jen "občas" se narazí na pevninu, bylo nutno se připravit na případné nouzové přistání na vodu. Za tímto účelem byl pronajat bazén v Suchdole, kde trénují profesionální záchranáři a kde si mohl Roman vybrat ty nejvhodnější typy záchranných prostředků a na sucho i na mokro zkusit, jak se s člunem zachází, kudy se doplňuje vzduch když by netěsnil a zkrátka všechny ty "drobnosti", které při případném průšvihu na místě je pozdě vymýšlet. Následující vstup ukazuje, jak to v bazénu probíhalo.
Cessnu C-210N bylo nutno podrobit poměrně důkladné přípravě a počet prohlídek tomu i odpovídal. V následujícím vstupu se přesuneme do německého Straubingu, kde se prováděly poslední úpravy autopilota, který bude při takto dlouhých přeletech neocenitelným pomocníkem a musí být spolehlivým "parťákem".
Nastal den D
Slavnostní odlet se konal na letišti Točná, které se nachází na jihu Prahy. Tiskovou konferenci a samotný odlet dokumentuje následující reportáž.
- Letňany (LKLT)- Brno (LKTB) 26.07.2018 05:41 - 26.07.2018 06:31
- Brno - Bělehrad (Srbsko) 26.07.2018 07:15 - 26.07.2018 09:37
- Bělehrad - Haifa (Israel) 26.07.2018 12:20 - 26.07.2018 18:48
190km [0:50] , 560km [2:22] a 1.971km [6:28]
- Haifa - Amman 29.07.2018 05:50 - 29.07.2018 06:39
- Amman - Dubai (UAE) 29.07.2018 08:12 - 29.07.2018 15:42
- Dubai - Karaci (Pakistan) 30.07.2018 04:39 - 30.07.2018 09:11
- Karaci - New Delhi (Indie) 31.07.2018 04:01 - 31.07.2018 08:19
159km [0:49], 2.065km [7:30], 1.183km [4:32] a 1.277km [4:18]
... zkrátka pro let do Izraele musíte mít "šém" Moshe
- New Delhi - Nagpur 07.08.2018 03:45 - 07.08.2018 07:41
- Nagpur - Kalkata 08.08.2018 12:03 - 08.08.2018 16:09
- Kalkata - Vela Behala 09.08.2018 03:44 - 09.08.2018 03:55
- V.Behala - Kalkata 09.08.2018 05:02 - 09.08.2018 05:16
- Kalkata - Pattaya (Thajsko) 09.08.2018 06:28 - 09.08.2018 13:36
1.007km [3:56], 1.100km [4:06], 25km [11'], 34km [14'] a 1.971km [7:08]
VIDEO - první část přenosu (druhá půlka je otočena na bok)
VIDEO - let přes Izrael, Dubai, Pákistán, Indii, Thajsko
- Pattaya
- Puerto Princesa (Filipiny) 16.08.2018 04:15 - 16.08.2018 11:14
- P.Princesa - Naha (Okinawa, Japan) 18.08.2018 01:20 - 18.08.2018 10:20
2.080km [6:59] a 2.464km [9:00]
VIDEO - let Filipíny => Okinawa
- Naha - Obihiro (Hokkaido) 18.08.2018 23:54 - 19.08.2018 08:01
- Obihiro - Magadan (Rusko) 21.08.2018 00:00 - 21.08.2018 08:18
- Magadan - Anadyr (Čukotka) 21.08.2018 22:36 - 22.08.2018 04:29
- Anadyr - Anchorage (Aljaska,USA) 22.08.2018 23:24 - 23.08.2018 05:16
2.400km [8:07], 2.406km [8:18], 1.520km [5:53] a 1.676km [5:52]
... je znát že jsme blízko datové hranice, tj. na protější straně, než je nultý poledník, dle kterého měříme UTC.
- Anchorage - Seattle (Boeing field) 24.08.2018 19:04 - 25.08.2018 02:43
- Seattle - Cedar Rapids 25.08.2018 17:20 - 26.08.2018 00:37
- C.Rapids - Chicago 26.08.2018 21:39 - 26.08.2018 22:56
- Chicago - Dalton 28.08.2018 16:31 - 28.08.2018 17:49
2.336km [7:39], 2.542km [7:17], 340km [1:17] a 360km [1:18]
- Dalton - Boston 31.08.2018 17:25 - 31.08.2018 21:01
- Boston - Halifax 02.09.2018 18:58 - 02.09.2018 21:23
1.051km [3:36] a 673km [2:25]
Mohlo by se zdát, že Dalton není ničím zajímavý. Poměrně krátká runway, všude okolo nějaké budovy - tedy jsou to vesměs hangáry, ale je jich spousta. A na konci stromy. Zdání však klame. Na tomto místě totiž sídlí pan Tom Carr, člověk, který Cessnám rozumí jako nikdo jiný. A právě u něj proběhla 100 hodinová prohlídka. OK-TGM bylo v těch nejpovolanějších rukách.
VIDEO - z Halifaxu v Kanadě.odpovědi na otázky před přeletem Atlantiku
- Halifax (USA) - St. Maria (Azory) 05.09.2018 09:13 - 05.09.2018 19:22
... letecký maraton 3.335km [10:09]
Následující snímek je kombinací původně 3 snímků. Trasa letu je doplněna informací o poloze oblačnosti (je patrná okluzní fronta těsně před Azorami) + barevná škála znázorňuje rychlost větru v hladině, ve které se OK-TGM pohybovalo. Je vidět, že po většinu letu foukalo pěkně do zad (20-30kt), což je k nezaplacení. Výslednou letovou dobu to zkrátilo zhruba o hodinu. Roman v letadle tedy namísto plánovaných 11 hodin proseděl "jen" hodin 10.
- St. Maria - Bournemouth (UK) 06.09.2018 09:22 - 06.09.2018 18:11
2.472km [8:49]
Tentokrát to byl boj s protivětrem. Rychlost proti zemi se pohybovala kolem 140-150kt a hodiny se vlekly. Na následujícím snímku je pěkně vidět, jak zpočátku jsou fixy hustě u sebe a poblíž Anglie, kde se projevilo blahodárné proudění se složkou trochu do zad, se rychlost vyhoupla na 180kt, a v závěru i přes 200kt.
- Bournemouth - Shoreham 07.09.2018 08:53 - 07.09.2018 09:21
- Shoreham - Bielefeld (SRN) 07.09.2018 12:10 - 07.09.2018 14:05
- Bielefeld - Hohenems (Rak) 07.09.2018 14:52 - 07.09.2018 16:47
115km [0:28], 663km [1:55] a 522km [1:55] (není to překlep)
V pátek to byl vyloženě svátek. Vítr (65kt do zad) vracel, co ve čtvrtek vzal, a tak se "ground speed" pohybovala mezi 220-230kt.
Kdyby Vám připadalo, že Roman po té Evropě nějak kličkuje, tak vězte, že bylo potřeba vrátit vypůjčené vybavení, a tak, když už se letí kolem, spojilo se příjemné s užitečným.
Je sobota. Zbývá jen dopravit vypůjčená serva do Straubingu, a pak již hurá domů.
- Hohenems - Straubing (SRN) 08.09.2018 09:53 - 08.09.2018 10:53
- Straubing - Letňany (CZ) 08.09.2018 12:17 - 08.09.2018 13:36
269km [1:00] a 203km [1:19]
Přivítání v Letňanech
Letiště v Letňanech právě 8.9.2018 pořádalo den letiště, český větroň L-13 Blaník slavil svou šedesátku, byl krásný slunečný den a vše co mělo křídla, bylo v Letňanech.
Tak se stalo, že z Letňan Romanovi letěla naproti celá letka letadel.
VIDEO - doprovod při příletu (55' nesestříháno)
Po přistání to vypadalo skoro jako když parašutista přikryje při přistání úl. Aviatik byl přímo v obležení novinářů a skoro jej nebylo vidět.
Řečeno Cimrmanovskou terminologií, to vysoké čelo - tam za hradbou novinářů - je Roman Kramařík.
Fotoaparáty cvakaly, kamery běžely a štáby se střídaly v rozhovorech. Zde je jeden pro ČT.
Po nějaké době se přeci jen situace uklidnila a bylo možno si v klidu udělat pár snímků.
Toto bylo po několik týdnů Romanovo pracoviště.
Roman Kramařík s několika kilogramy "zlata" v náručí.
Trocha statistiky
Podtrženo sečteno. Tedy za ty vzdálenosti bych nedal ruku do ohně, protože jsou odklikané myší na obrazovce. Chybí také první úsek Točná-Letňany (avšak uvážíme-li, že se pak letělo de-facto z Letňan do Letňan, bude chyba minimální).
Zde jsou konečná čísla:
- celková doba letu: 135:40
- ulétnutá vzdálenost: 38.969 km
- průměrná rychlost: 287.24 km/h ( 155,1 kt )
- celkový počet dnů: 46
- letové dny: 23
- za průměrný letový den se ulétlo 1.694 km
Skončil se let, který v dějinách českého letectví nemá obdoby. Let, který byl splněným snem a činem jednotlivce, a zároveň společným dílem celého týmu lidí, bez kterých by ten jeden svého cíle nedosahnul.
- anděl největší - partnerka
- nad zdárným průběhem bděli - coby andělé strážní - pracovníci dispečinku ABS Jets,
- technici, kteří připravili stroj v takové kondici, že vydržel celou cestu bez vážnějších závad
- lidé od tužky, pera, kamery a mikrofonu se starali o informovanost úzké i té nejširší veřejnosti
- jsou tu ti, kteří pomohli se zabezpečením povolení do jednotlivých zemí, byť se to zprvu zdálo nemožné
- sponzoři a účastníci sbírky organizované na HitHitu
- a mnoho dalších, bez kterých by tento projekt zůstal opravdu jen a jen snem
Těm všem patří velké poděkování, protože zásluhou takových lidí se můžeme pochlubit tradicí českého letectví, která i po 100 letech má co nabídnout.
Končí vyprávění o jednom splněném snu. Co říci závěrem?
Snad jen. Sněte co nejvíce přátelé, abyste si z toho množství snů mohli vybrat ty, které si pak budete - pro radost svou i druhých - plnit.
fotografie a videa v článku jsou použity z FB Mise Okřídlený lev a partnerských serverů projektu