Vzduch je naše moře
Dnes si budeme vyprávět o seriálu "Vzduch je naše moře aneb 100 let českého a slovenského letectví", který již od 3.9. vysílá každé pondělí od 18:30 Český rozhlas Dvojka. Pořad připravila a uvádí Magdalena Šorelová a spolu s odborníky na leteckou historii předkládá přehled 100 let vývoje letectví u nás i ve světě.
Šestnáctidílný seriál má opravdu široký záběr. Sahá do nejdávnější historie a od dob středověku v jednotlivých kapitolách dospěje až do roku 2018.
Seznámí nás s leteckými pokusy, dobrodružstvím, osudy lidí kolem létání a je protkán chvílemi, které umí napsat jen sám život. Vstupte spolu s námi do světa, na který můžeme být díky "československým" pilotům právem hrdí.
Přehled jednotlivých dílů:
- [3.9.] Vzduch je naše moře: 100 let letectví v kostce
- [10.9.] Náš Ikarus
- [17.9.] Z Pardubic do Prahy snadno a rychle
- [24.9.] Štefánikovo nebe
- [1.10.] Od Řípu až k Fuji
- [8.10.] Z Čech až k severnímu pólu
- [15.10.] Přemety v oblacích
- [22.10.] Stíhači a bombardéři
- [29.10.] Králové nebe
- [5.11.] Ve stínu
- [12.11.] A přece se létá
- [19.11.] Ultralighty dobývají svět
- [26.11.] Kolmé starty
- [3.12.] Diagnóza modelář
- [10.12.] Ženy na obloze
- [17.12.] Čeští orli
Ve výčtu níže si uvedeme do dnešního dne (tj. 12.10.) již odvysílané díly.
Vzduch je naše moře (1/16)
průřezový úvodní díl, který nabízí jakousi ochutnávku toho, o čem seriál bude.
"Vzduch je naše moře." Rčení, které vzniklo krátce po vzniku Československé republiky a patrně v důsledku toho, že po rozpadu Rakouska-Uherska ztratil český a slovenský národ přímý přístup k moři. Zánikem této důležité komunikační cesty vznikla myšlenka, že by ji mohla nahradit vzdušná doprava. I když bylo letectví teprve v počátcích.
Náš Ikarus (2/16)
Od pověsti o Vítu Fučíkovi, který na křídlech s prasečími měchy údajně létal na jarmark do Vodňan, až k baronu Krausovi, který se pokusil sestrojit mávavá křídla.
Touha lidí vidět svět z ptačí perspektivy je stará jako lidstvo samo. Ptáci jsou na zemi o poznání déle než my lidé. Možná proto jim Bůh věnoval křídla a dar létat. Člověka zase obdařil mozkem, aby si poradil sám.
Četné pokusy o let byly velmi často zaplaceny cenou nejvyšší, avšak jakmile se tam nahoru jednou podíváte, pohltí Vás to a budete to zkoušet dál. Dál a výš, až bude člověk ve vzduchu jako doma.
Z Pardubic do Prahy snadno a rychle (3/16)
O dynamicky se rozvíjejícím odvědví aviatiky. Od bratrů Wrightových až k Janu Kašparovi, který letěl víc jak 100 kilometrů.
Snad žádné z průmyslových odvětví se nevyvíjelo tak rychle jako letectví. Je až neuvěřitelné, že první motorové letadlo vzlétlo 14. prosince roku 1903 (jeho konstruktéry byli bratři Wrightové) a o 11 let později už se první světová válka vedla i ve vzduchu. S vývojem letectví ve světě drželi samozřejmě krok i Čechoslováci.
Štefánikovo nebe (4/16)
Letectví bylo v době první světové války na počátku. Také se nejdřív letci znepřátelených stran při průzkumných letech vzájemně zdravili. Pak ale přešel boj i do vzduchu.
Psal se 28. červenec roku 1914. Rakousko-Uhersko podporované císařským Německem vyhlásilo válku Srbsku a tím oficiálně začala první světová válka. Postupně se na obě strany přidaly jiné státy a z původně lokálního konfliktu se stal konflikt světový - vzdušný prostor nevyjímaje.
Během válečného konfliktu dochází k rychlému vývoji technických vymožeností, např. synchronizace střelby skrz vrtuli i rozvoji vojenské taktiky.
Od Řípu až k Fuji (5/16)
28. říjen 1918 - spolu se zrodem samostatné Československé republiky vzniká československé letectví.
Samozřejmě ze začátku bylo odkázáno jen na válečné přebytky - konkrétně na kořist několika nepoškozených rakousko-uherských letadel a dar francouzské armády v podobě několika stíhacích a bombardovacích letounů.
Vznikají firmy Letov, Avia, Aero, Walter. V roce 1923 má československé vojenské letectvo ve výzbroji již 46% letounů domácí výroby a dalších 5 let poté (tj. 10 let od vzniku republiky) to již bylo 95%.
Z Čech až k severnímu pólu (6/16)
Kdo ví, kdy by spatřil světlo světa první horkovzdušný balon, kdyby si jednoho dne bratři Montgolfiérové nevšimli, jak se sušící se košile u krbu nadouvá a vznáší. Později dali nadnášenému tělesu kulovitý tvar a hleďme, první balon byl na světě. To se psal rok 1782.
Začíná éra vzduchoplavectví a vzducholodí a lidé propadají kouzlu tichého letu "balounů".
Seriál "Vzduch je naše moře" poslouchejte každé pondělí od 18:30 na Dvojce.
Fotografie v článku jsou použity z portálu Českého rozhlasu Dvojka