Žádný učený z nebe nespadl
Člověk je tvor chybující a i pilot je také jen člověk. Jsme tak "vyrobeni" a je nutno s tím dopředu počítat. Vědomí toho, že v uvedeném pravidlu výjimky neexistují, je důvodem proč si piloti pravidelně procvičují jednotlivé postupy, aby neztratili důležité návyky potřebné pro včasné řešení nestandardních situací.
Ano a to je důvod, proč ta letadla pořád létají po okruhu jeden za druhým, a pilují své umění do absolutní dokonalosti. Nemějte nám, prosím, tedy za zlé, že občas i zavrčíme níž nad Vaším komínem či zahrádkou při nácviku nouzových postupů. Připravujeme se tak na řešení situací, o kterých víme, že se mohou stát, avšak doufáme, že je snad nikdy nebudeme muset řešit "na ostro". Cvičíme je proto, že náhoda přeje připraveným a kdo je připraven, nebývá překvapen.
Tato kapitola je věnována těm, kteří se do nějaké takové nestandardní situace dostali a s větší či menší dávkou štěstí ji museli řešit a i těm, kteří měli dost duchapřítomnosti a stačili onen okamžik zaznamenat. Patří jim za to náš dík - dávají nám šanci uvědomit si, proč se tak stalo, co je do té situace přivedlo, do jaké míry měli "natrénováno" a v jakém okamžiku bychom se zachovali jinak.
Dík patří i malým pomocníkům. Známe je všichni a máme je skoro všichni. Malé kamerky, které se připevní někam na éro a zaznamenají nádherné pohledy pro ty, co létání znají jen z dovolených nebo z vyprávění těch co tyto záznamy pořídili. S postupem času se velde nádherných dechberoucích scenérií objevují na sociálních sítích i záznamy, které však režíroval sám život. Původním záměrem těchto záznamů (a jejich autorů) samozřejmě nebylo nafilmovat nestandardní situaci, ale čistě jen svobodný let aviatika, ... když tu náhle ... nastane chvíle, kdy čas začne tikat nějak jinak, a pokud dotyčný nic neudělá, bude tikat proti jeho zájmům. A kamera? Ta stále běží a chladně zaznamenává tok událostí a je jí jedno, jak moc se ten vepředu potí a zachraňuje co se dá.
Podívejme se nyní na několik příkladů, kdy měli dotyční smůlu v tom, že museli řešit nouzovou situaci a zároveň obrovské štěstí filmaře, kterému se to podařilo zachytit, protože byl v daný okamžik připraven a "udržel" záběr...
Jsme v Kanadě, u jezera, které je ve větší nadmořské výšce. Je krásný letní den, sluníčko pálí a báječný aviatik chystá se provést vzlet se svým strojem Stinson z nedaleké loučky. Tím, že nevyužil celou délku louky pro vzlet a podcenil snížené výkony v rozpáleném horském vzduchu si připravil několik vskutku horkých chvilek.
Měl obrovskou kliku. Málo chybělo a mohl být netradičním úlovkem místních rybářů. Dostal druhou šanci a snad se z toho poučil.
Let nekončí přistáním, ale zastavením na stojánce, vypnutím motoru a doplněním dokumentace a ošetřením letadla.
... zatáčka na malé rychlosti prostě nemůže dopadnout dobře.
Pokud z nějakého důvodu nejde
přípusť úplně stahnout na volnoběh, vždy se dá vypnout směs, palivo a magneta,
a opatrně dobrzdit brzdama a nebo opakovat okruh, vše si v bezpečné výšce v klidu řádně promyslet a jít na to - tentokrát již s jasně připraveným plánem.
... škoda krásného éra.
V některých případech postižený a filmař jedno jsou.
... někdo ztrácí hlavu, jiný zase vrtuli
... zajímavé je, že ten
motor vypnul až po přistání na zemi, i když vepředu už dávno nic nebylo. Ale "posadil" to pěkně.
Stanley - Idaho (USA) -
letoun Stinson 108-3 (165hp).
Kde jen jsme tohle "nadupaný" éro už viděli ...?
RWY TORA 5.000 ft
Nadmořská výška 6.370 ft => hustotní výška 9.167 ft (vlivem teploty a vlhkosti)
... bez ramenních pasů => zlomená čelist pilota, cestující odešli po svých
I piloti kluzáků dělají chyby
Při létání v horách či na svahu Vás vítr během zatáčky neustále sfoukává na svah, a provádět tedy zatáčku směrem ke svahu není dobrý nápad.
Při vysazení motoru paraglidu nad souvislou vrstvou oblačnosti je selfie tyč opravdu ta nejzbytečnější věc, co máte zrovna po ruce. Zajímavé je sledovat, jak zápasí s myšlenkou ji zahodit, ale je mu to líto.
... pusťte si od 4:00
Vysazení C-152 a přistání do terénu. Pokud není zbytí, míříme kabinou mezi překážky.
Vysazení v dostatečné výšce ... otázka je co je to za zvuky po dosednutí. Sedal na asfalt bez podvozku nebo "jen" vylágrovaná ložiska?
Pár tipů na závěr
Jak moc tankovat či netankovatVyhřívání karburátoru